Queen Elizabeth akan disiarkan di hadapan umum setelah mendapat vaksin

London: Ratu Elizabeth dan suaminya Putera Philip mungkin “membiarkannya diketahui” setelah mereka menerima vaksin terhadap Covid-19, lapor akhbar The Times, memetik pembantu kerajaan yang tidak disebutkan namanya.
Raja berusia 94 tahun dan pasangannya yang berusia 99 tahun berkemungkinan menjadi antara yang pertama ditawarkan jab, dengan pemerintah memprioritaskan orang tua ketika memulakan peluncuran vaksin Pfizer yang disetujui pada 2 Disember.

Ratu sangat dikagumi dalam masyarakat Britain, dan sokongannya terhadap vaksin secara terbuka akan menjadi mesej yang kuat untuk mengatasi salah maklumat anti-vaksinasi yang tersebar dalam talian. Wabak coronavirus telah membunuh lebih daripada 60,000 orang di UK dan menjangkiti lebih dari 1,7 juta.

Keluarga diraja belum tersentuh, dengan kedua pewaris takhta Putera Charles dan putera sulungnya Putera William menguji positif Covid-19 awal tahun ini.
Di bawah senarai keutamaan kerajaan untuk peluncuran vaksin, dos pertama ditujukan untuk diberikan kepada penghuni rumah jagaan warga tua dan penjaga mereka, diikuti oleh orang yang berusia lebih dari 80 tahun dan kakitangan perkhidmatan kesihatan.

The Times mengatakan bahawa pada tahun 1957, permaisuri itu memberitahukan bahawa Charles dan adiknya Putri Anne, yang berusia 8 dan 6 tahun, telah diinokulasi terhadap polio, membantu meredakan kebimbangan mengenai kemungkinan kesan sampingan dari vaksin baru itu.-Reuters

Malay News
International Desk