Robot mengingatkan pembeli Jepun untuk memakai topeng

Tokyo: Meminta seseorang untuk memakai topeng adalah subjek yang menyentuh hati, jadi satu kedai di Jepun telah meminta robot untuk memastikan pelanggannya memakainya semasa wabah.

Saya minta maaf mengganggu anda, tetapi sila pakai topeng, kata mesin humanoid kecil itu setelah menaiki pembeli berwajah telanjang, dalam video demonstrasi yang dikeluarkan oleh pembangunnya.

Terima kasih kerana memahami, kata pelanggan apabila menundukkan kepalanya yang putih membulat ke arah mereka terima kasih.

Robot yang dijuluki “Robovie” telah dikerahkan di sebuah kedai sukan di kota Osaka dalam eksperimen oleh institusi penyelidikan yang berpusat di Kyoto, ATR, yang membangun kerani elektronik.

Pengimbas kamera dan lasernya dapat mengesan kapan orang tidak memakai topeng, atau berdiri terlalu dekat dalam barisan — dalam hal ini meminta mereka berpisah.

Selain menguatkan jarak sosial, Robovie dapat mengarahkan pelanggan ke bahagian kedai yang ingin mereka kunjungi, menurut ATR.

Jepun mempunyai wabak koronavirus yang relatif kecil, walaupun kes meningkat dengan catatan 2.201 jangkitan dicatatkan di seluruh negara pada hari Rabu.

Malay News
Technology Desk