Singapura melaporkan kes pertama virus Covid-19 B117 dari UK

Singapura: Singapura semalam melaporkan satu kes yang disahkan dengan strain virus B117 UK yang melibatkan seorang wanita Singapura berusia 17 tahun yang belajar di United Kingdom dari Ogos 2020, menurut Kementerian Kesihatan republik itu (KKM). KKM mengatakan berdasarkan laporan baru-baru ini bahawa strain B117, varian virus Covid-19 yang berpotensi lebih menular, beredar di UK, Makmal Kesihatan Awam Nasional sedang melakukan urutan genomik virus untuk kes Covid-19 yang disahkan yang datang dari Eropah baru-baru ini.

Sebanyak 31 kes yang diimport dari Eropah, yang tiba di Singapura antara 17 November dan 17 Disember 2020, disahkan mengalami jangkitan Covid-19 pada Disember 2020, katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini. Di antara mereka, KKM mengatakan, 12 tidak dijangkiti strain B117, dan satu didapati membawa strain B117.

Lima sampel tidak dapat dijelaskan kerana viral load yang rendah, dan kami menunggu keputusan pengesahan untuk 11 kes lain yang awalnya positif untuk strain B117. Dua kes belum diuji sejauh ini, “katanya. Kementerian menyatakan bahawa saat ini tidak ada bukti bahawa strain B117 beredar di masyarakat.

Semua kes itu ditempatkan pada Notis Menginap di Rumah (SHN) 14 hari di kemudahan khusus atau terpencil semasa tiba di Singapura, dan hubungan rapat mereka dikuarantin sebelumnya, katanya. Sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengurangkan risiko penyebaran, Singapura mengumumkan semalam bahawa dari 23 Disember 2359 jam, semua pemegang pas jangka panjang dan pelawat jangka pendek yang mempunyai sejarah perjalanan ke UK dalam 14 hari terakhir tidak akan dibenarkan masuk ke Singapura, atau transit melalui Singapura. – BERNAMA

Malay News
International Desk