Ujian Wajib Covid 19 untuk pekerja asing bermula 1 Disember

Kuala Lumpur: Pemeriksaan wajib Covid-19 untuk pekerja asing akan dilakukan secara berperingkat mulai 1 Disember.
Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata program itu pada awalnya akan memberi tumpuan kepada Selangor, Negri Sembilan, Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Sabah dan Labuan.
Majikan mesti membuat janji temu dengan kemudahan kesihatan swasta untuk ujian dan kemudahan tersebut harus mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan.

Kos untuk perkhidmatan di klinik dan hospital mesti ditanggung oleh majikan sementara kit ujian RM60 akan ditanggung oleh Perkeso, tetapi hanya untuk ujian pertama (untuk setiap pekerja), katanya kepada pemberita semasa taklimat hariannya pada hari Jumaat (27 Nov) .

Dia mengatakan Kementerian Sumber Manusia akan membuat pengumuman yang lebih terperinci tidak lama lagi. Kementerian juga telah melakukan pemeriksaan ke atas penginapan yang diberikan kepada pekerja asing oleh beberapa syarikat.
Tindakan telah diambil terhadap pelbagai kilang kerana tidak mematuhi piawaian yang ditetapkan oleh Akta Standard Minimum Perumahan dan Penginapan Pekerja 1990, katanya.

Malay News
National Desk