Singapura tiada kluster aktif untuk pertama kalinya

Singapura: Singapura yang melaporkan jumlah jangkitan Covid-19 sebanyak 58.183 setakat ini, telah menutup kelompok koronavirus terakhir yang melibatkan asrama pekerja migran, Selasa.
Oleh kerana tidak ada lagi kes yang berkaitan dengan kelompok di Cassia @ Penjuru selama dua hari inkubasi selama 28 hari, kluster ini telah ditutup, kata Kementerian Kesihatan republik itu.
Dengan penutupan kluster ini, tidak ada kluster Covid-19 yang aktif untuk pertama kalinya sejak 3 Februari 2020, demikian dalam pernyataan yang dikeluarkan lewat malam tadi.

Singapura melaporkan kumpulan pertamanya pada 4 Februari yang melibatkan sebuah kedai ubat Cina. Pada hari Selasa, KKM telah mengklasifikasikan 1.410 kes yang dilaporkan sebagai diimport, 2,271 sebagai kes masyarakat dan 54,502 melibatkan penduduk asrama.
Kira-kira 99 peratus, atau 58.079 kes, telah pulih sepenuhnya dan sejumlah 37 kes yang disahkan masih dirawat di hospital, dengan satu berada dalam keadaan kritikal di unit rawatan rapi.
Sementara itu, 39 pesakit yang mengalami gejala ringan atau baik secara klinikal, tetapi masih positif Covid-19, telah diasingkan dan dirawat di kemudahan masyarakat.

Sehingga kini, 28 orang telah meninggal dunia akibat komplikasi akibat Covid-19 di republik itu, dengan dua kematian pertama dilaporkan pada 21 Mac.
Sehingga tengah hari Selasa, Singapura melaporkan 18 kes positif baru, 15 di antaranya tidak simptomatik.
Tidak ada kes baru jangkitan Covid-19 yang ditular secara tempatan dilaporkan di sini sejak 11 November.
Singapura melaporkan kes Covid-19 pertamanya pada 23 Januari.

Malay News
International Desk