Yeo Yann Yann memenangi Pelakon Wanita Terbaik di Anugerah AAC

Kuala Lumpur: Pelakon Malaysia Yeo Yann Yann telah menambah satu lagi penghargaan dalam senarai panjang penghargaannya. Kali ini, pemain berusia 43 tahun itu memenangi Pelakon Terbaik Dalam Peranan Terkemuka di Asian Academy Creative Awards kerana peranannya dalam siri HBO Asia, Invisible Stories.

Dalam antologi enam episod, Yeo memainkan seorang ibu tunggal yang berjuang untuk mengatasi masalah kewangan dan mental sambil menjaga anak autisnya yang berusia 19 tahun.
Dalam temu bual dengan The Star awal tahun ini, Yeo mengatakan bahawa dia menghabiskan masa dengan keluarga dengan anak-anak dewasa dengan autisme untuk memahami bagaimana rasanya membesarkan anak autis.

“Saya sebenarnya tidak banyak mengetahui keadaan seperti itu. Tetapi setelah mengunjungi keluarga-keluarga ini dan melakukan semua kajian, saya lebih memahami, dan berharap pertunjukan ini dapat membantu lebih banyak orang memahami dan mempunyai lebih banyak belas kasihan terhadap keluarga yang mempunyai anak-anak autis, ”kata Yeo.

Dia juga menyebut bahawa bahagian yang paling sukar untuk membuat filem Invisible Stories adalah pemandangan fizikal.
“Kami benar-benar menghabiskan banyak waktu untuk melatih adegan di mana anak itu mengalami kehancuran. Saya harus sangat waspada dan siap, karena (adegan-adegan ini) memiliki banyak perjuangan, dan banyak pertempuran dan mendorong, “kata aktris itu, sambil menambahkan bahawa dia mendapat beberapa lebam ketika memotret adegan tersebut.

Peranan ini juga menjadikannya pencalonan untuk Penampilan Terbaik oleh pencalonan Pelakon di Anugerah Emmy Antarabangsa 2020 pada bulan September. Anugerah ini dimenangi oleh Glenda Jackson yang berusia 84 tahun dari Britain akhirnya.
Pada bulan September, Yeo juga dicalonkan untuk Pelakon Wanita Terbaik di Anugerah Filem Asia untuk peranannya dalam filem Singapura, Wet Season. Pelakon China Zhou Dongyu dinobatkan sebagai pemenang dalam kategori ini.

Anugerah Kreatif Akademi Asia, sebahagian daripada Festival Media Singapura, meraikan kandungan dan kreatif terbaik di rantau ini. Upacara tahun ini diadakan hampir pada 3 dan 4 Disember.
Pemenang lain dari Malaysia ialah The Garden Of Evening Mists yang membawa pulang Filem Ciri Terbaik. Filem ini berdasarkan novel pengarang Malaysia Tan Twan Eng dengan nama yang sama.

Malay News
Glamour Desk